wat voor iemand wil je worden?

Navigating your life!

Onze gastlessen ‘Navigating youre life’ zijn gebaseerd op wetenschappelijke inzichten en spelen erg goed in op de ontwikkelbehoefte van jongeren rond de pubertijd. We maken ze wegwijs in het positief leren kijken naar het zelf, zelfverzekerd aangaan van contacten, bewust omgaan met persoonlijkheidsvorming, omgaan met risicovol gedrag en het ontwikkelen van een maatschappelijk verantwoordelijkheidsgevoel. 

Uit de enquêtes blijkt dat leerlingen erg positief (voor alles een score van 7 en hoger) zijn over de inhoud, manier van over brengen, nuttigheid van onze lessen. Vrijwel alle leerlingen zou het ook sterk aan leeftijdsgenoten aanbevelen (ongeveer 3% een 6, 29,8% een 7, 27,9% een 8, 23,1% een 9, en 16,3% zelfs een 10 voor dit onderdeel). Deze cijfers tonen aan dat onze aanpak en inhoud door de leerlingen als zeer waardevol worden ervaren.

Huiswerkbegeleiding

Hierbij brengen we bovenbouw leerlingen als coach en rolmodel in contact met onderbouwleerlingen. Deze bieden onder begeleiding van een coördinator hulp bij het huiswerk maken en spelen een rol bij het sociaal emotioneel ontwikkelen. We maken tevens gebruik van de positieve invloeden van groepsprocessen. Laat via contact weten als u geïnteresseerd bent in dit project. 

Klassenmanagement

Naast dat het uitmaakt wie voor de klas staat, welke persoonlijkheden de leerlingen hebben en de interactie tussen subgroepen in de klas speelt de kennis en ervaring van de docent ook een belangrijke rol bij het omgaan met de diversiteit in de klas. 

Wij bieden in één op één of kleine groepsvorm coaching aan waarin we je leren om meer grip te hebben op de groep. 

Laat via contact ons weten als je het wilt hebben over de mogelijkheden!

Cursus / training:

Heeft u interesse in een cursus / training / workshop over klassenmanagement, kwaliteit relatie tussen leerling en docent, omgaan met multiculturele klas of een ander onderwerp dat verwantschap heeft rondom de interactie met leerlingen of persoonlijkheidsontwikkeling van leerlingen? Laat dan via contact ons weten het wilt hebben over de mogelijkheden. 

Wetenschappelijk onderzoek..

Onderzoek heeft aangetoond dat jongeren rond de puberteit op zoek gaan naar hun identiteit en daardoor gevoeliger worden voor de invloeden van de omgeving en anderen. Helaas kan dit leiden tot verkeerde keuzes en gedragingen die schadelijk zijn voor zichzelf en de samenleving. Jongeren die geen ondersteuning krijgen, haken vaker af en lopen een grotere kans om in het criminele circuit te belanden (Van der Pol, 2019). De sociaal-maatschappelijke schade die hierdoor ontstaat, is aanzienlijk en heeft een grote impact op de samenleving (CBS, 2024).

Volgens het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS, 2024) kost schooluitval de samenleving jaarlijks miljoenen euro’s door verlies aan productiviteit en verhoogde sociale uitkeringen. Daarnaast blijkt uit onderzoek dat crimineel gedrag onder jongeren leidt tot hogere kosten voor het rechtssysteem en negatieve sociale gevolgen (Van der Pol, 2019). Het is overduidelijk dat jongeren ondersteuning nodig hebben, anders zijn er voor hen onwenselijke consequenties verbonden.

Daarentegen heeft een studie van de Universiteit Leiden aangetoond dat leerlingen die deelnemen aan gastlessen over verantwoordelijk burgerschap een aanzienlijke verbetering laten zien in hun zelfvertrouwen en zelfbeeld (De Jong, 2020). Deze gastlessen dragen ook bij aan een betere schoolomgeving en vergroten de betrokkenheid van leerlingen bij gemeenschapsvormende activiteiten.

Onze aanpak bij Navigating is daarom gericht op het bieden van de juiste ondersteuning en begeleiding aan jongeren. Door thema’s waar jongeren behoefte aan hebben te behandelen en het integreren van wetenschappelijk onderbouwde methoden zoals de leercirkel van Kolb streven we ernaar jongeren te helpen hun volledige potentieel te benutten.

Uit enquêtes blijkt dat onze gastlessen niet alleen als zeer leerzaam worden ervaren, maar ook dat ze jongeren daadwerkelijk helpen betere keuzes te maken en een positief zelfbeeld te ontwikkelen. We blijven onze methoden continu verbeteren op basis van feedback en nieuwe wetenschappelijke inzichten om de best mogelijke ondersteuning te bieden aan onze leerlingen.