Wetenschappelijk?

104 respondenten!

Bij elke sessie zijn we opnieuw benieuwd naar de mening van onze leerlingen. Daarom vragen we hen om feedback. Hiernaast kunt u zien dat 104 leerlingen van de BC Broekhin hebben deelgenomen aan de gastlessen en de enquête hebben ingevuld. Lees hieronder verder om te zien hoe ze de gastlessen per onderdeel hebben beoordeeld.

Inhoud

De inhoud van onze lessen wordt zeer positief beoordeeld! Ongeveer 27% van de leerlingen geeft de inhoud een 7, terwijl meer dan 69% de inhoud een 8 of hoger geeft. Bijna 10% vindt de lessen zelfs perfect! Deze cijfers laten zien dat de inhoud van onze lessen door de meeste leerlingen zeer gewaardeerd wordt.

Manier overbrengen

Uit de evaluaties blijkt dat de leerlingen zeer positief zijn over de manier van overbrengen. Slechts 1% gaf een score van 6. Ongeveer 21% beoordeelde het met een 7, terwijl 62% het een 8 of 9 waard vond. Ongeveer 16% van de leerlingen vindt de manier van overbrengen zelfs perfect! Deze cijfers tonen aan dat onze aanpak zeer gewaardeerd wordt.

Nuttigheid..

Uit de evaluaties blijkt dat de meeste leerlingen de lessen leerzaam vonden en dat ze deze in de praktijk kunnen toepassen. Slechts 3% gaf een score van 4 of 5. De rest beoordeelde dit onderdeel met een 6, 7, 8, 9 of 10. Deze cijfers tonen aan dat onze lessen effectief zijn en door de meeste leerlingen gewaardeerd worden.

Aanrader?

Uit de evaluaties blijkt dat onze lessen sterk worden aanbevolen door de meeste leerlingen. Ongeveer 3% gaf een 6, 29,8% een 7, 27,9% een 8, 23,1% een 9, en 16,3% beoordeelde de lessen met een 10. Deze cijfers tonen aan dat onze aanpak en inhoud door de meeste leerlingen als zeer waardevol en aanbevelenswaardig worden ervaren.

Wetenschappelijk onderzoek..

Onderzoek heeft aangetoond dat jongeren rond de puberteit op zoek gaan naar hun identiteit en daardoor gevoeliger worden voor de invloeden van de omgeving en anderen. Helaas kan dit leiden tot verkeerde keuzes en gedragingen die schadelijk zijn voor zichzelf en de samenleving. Jongeren die geen ondersteuning krijgen, haken vaker af en lopen een grotere kans om in het criminele circuit te belanden (Van der Pol, 2019). De sociaal-maatschappelijke schade die hierdoor ontstaat, is aanzienlijk en heeft een grote impact op de samenleving (CBS, 2024).

Volgens het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS, 2024) kost schooluitval de samenleving jaarlijks miljoenen euro’s door verlies aan productiviteit en verhoogde sociale uitkeringen. Daarnaast blijkt uit onderzoek dat crimineel gedrag onder jongeren leidt tot hogere kosten voor het rechtssysteem en negatieve sociale gevolgen (Van der Pol, 2019). Het is overduidelijk dat jongeren ondersteuning nodig hebben, anders zijn er voor hen onwenselijke consequenties verbonden.

Daarentegen heeft een studie van de Universiteit Leiden aangetoond dat leerlingen die deelnemen aan gastlessen over verantwoordelijk burgerschap een aanzienlijke verbetering laten zien in hun zelfvertrouwen en zelfbeeld (De Jong, 2020). Deze gastlessen dragen ook bij aan een betere schoolomgeving en vergroten de betrokkenheid van leerlingen bij gemeenschapsvormende activiteiten.

Onze aanpak bij Navigating is daarom gericht op het bieden van de juiste ondersteuning en begeleiding aan jongeren. Door thema’s waar jongeren behoefte aan hebben te behandelen en het integreren van wetenschappelijk onderbouwde methoden zoals de leercirkel van Kolb streven we ernaar jongeren te helpen hun volledige potentieel te benutten.

Uit enquêtes blijkt dat onze gastlessen niet alleen als zeer leerzaam worden ervaren, maar ook dat ze jongeren daadwerkelijk helpen betere keuzes te maken en een positief zelfbeeld te ontwikkelen. We blijven onze methoden continu verbeteren op basis van feedback en nieuwe wetenschappelijke inzichten om de best mogelijke ondersteuning te bieden aan onze leerlingen.